„Ha azt akarjátok, hogy intelligensek legyenek a gyerekeitek, olvassatok nekik tündérmeséket. Ha azt akarjátok, hogy még intelligensebbek legyenek, olvassatok nekik még több tündérmesét.” – Albert Einstein
Minden szülő tudja, hogy a mesélés pozitív hatással van a gyerekek érzelmi és értelmi fejlődésére, és a
későbbiekben, az iskoláskorban, kihatással van a tanulmányi képességeikre, eredményeikre és a szüleikkel,
kortársaikkal való kapcsolatukra is.
Nagy kérdés viszont, hogy miként juthatunk el a
baba ringatásától, a dúdolástól, énekléstől az
olvasni szerető
kamaszig? Mikor, mit, és nem utolsó sorban, hogyan érdemes olvasni nekik? Az olvasóvá nevelést már a
pocakban, pici magzati korában érdemes elkezdeni, és már a baba születése előtt gondoskodni kell olyan
otthoni környezetről, amelyben a baba, totyogós korára megszeretheti a könyveket.
Ez a folyamat, hasonló az egészséges táplálás folyamatához. Az étkezések során is, a fokozatosság elve mellett,
szépen, óvatosan ismertetjük meg a babákat az újabb és újabb ízekkel, hogy az evés
öröm legyen, és minél
több mindenre legyenek nyitottak. Így van ez a könyvekkel is. A gyerekek ösztönösen vonzódnak az megélhető,
érzékekre ható, érzelmeket kiváltó történetekhez, születésüktől kezdve ott él bennük az olvasó.
A szülő
feladata az, hogy biztosítsa gyermeke számára a neki íródott meséket, könyveket és előcsalogassa belőle a
könyveket szerető, olvasó embert.
Vannak családok, ahol minden igyekezet ellenére sem sikerül megszerettetni a gyerekekkel az olvasást.
Manapság az általános iskolások, a középiskolások körében, olvasni nem is igazán trendi. Rengeteget
hallhatunk a
„digitális bennszülött” fogalmáról, – a mértéktelen, ingerektől túlfűtött, agyirtó „kütyüzésről”.
A nagyobbaknak szóló olvasásra nevelés program keretén belül, igyekszem olyan megközelítésben tálalni a
történeteket és bemutatni egy-egy „ingergazdag” könyvet, amibe a nagyobb gyerekek is – akarva-akaratlanul –
bevonzódnak, észrevétlenül megtanulnak azonosulni a szereplőkkel, ami után már vágyni fognak egy-egy
történet további ismeretére, önálló olvasására.
Ezeknek a könyveknek, meséknek a megtalálásában igyekszem a szülők, és a gyerekek segítségére lenni!