Neveljünk olvasókat! – mégis, hogyan?

„Ha azt akarjátok, hogy intelligensek legyenek a gyerekeitek, olvassatok nekik tündérmeséket. Ha azt akarjátok, hogy még intelligensebbek legyenek, olvassatok nekik még több tündérmesét.” – Albert Einstein



Minden szülő tudja, hogy a mesélés pozitív hatással van a gyerekek érzelmi és értelmi fejlődésére, és a későbbiekben, az iskoláskorban, kihatással van a tanulmányi képességeikre, eredményeikre és a szüleikkel, kortársaikkal való kapcsolatukra is.

Nagy kérdés viszont, hogy miként juthatunk el a baba ringatásától, a dúdolástól, énekléstől az olvasni szerető kamaszig? Mikor, mit, és nem utolsó sorban, hogyan érdemes olvasni nekik? Az olvasóvá nevelést már a pocakban, pici magzati korában érdemes elkezdeni, és már a baba születése előtt gondoskodni kell olyan otthoni környezetről, amelyben a baba, totyogós korára megszeretheti a könyveket.

Ez a folyamat, hasonló az egészséges táplálás folyamatához. Az étkezések során is, a fokozatosság elve mellett, szépen, óvatosan ismertetjük meg a babákat az újabb és újabb ízekkel, hogy az evés öröm legyen, és minél több mindenre legyenek nyitottak. Így van ez a könyvekkel is. A gyerekek ösztönösen vonzódnak az megélhető, érzékekre ható, érzelmeket kiváltó történetekhez, születésüktől kezdve ott él bennük az olvasó. A szülő feladata az, hogy biztosítsa gyermeke számára a neki íródott meséket, könyveket és előcsalogassa belőle a könyveket szerető, olvasó embert.

Vannak családok, ahol minden igyekezet ellenére sem sikerül megszerettetni a gyerekekkel az olvasást. Manapság az általános iskolások, a középiskolások körében, olvasni nem is igazán trendi. Rengeteget hallhatunk a „digitális bennszülött” fogalmáról, – a mértéktelen, ingerektől túlfűtött, agyirtó „kütyüzésről”. A nagyobbaknak szóló olvasásra nevelés program keretén belül, igyekszem olyan megközelítésben tálalni a történeteket és bemutatni egy-egy „ingergazdag” könyvet, amibe a nagyobb gyerekek is – akarva-akaratlanul – bevonzódnak, észrevétlenül megtanulnak azonosulni a szereplőkkel, ami után már vágyni fognak egy-egy történet további ismeretére, önálló olvasására.

Ezeknek a könyveknek, meséknek a megtalálásában igyekszem a szülők, és a gyerekek segítségére lenni!

  • Olvasnivaló