„Nem tudom lassan már senkivel sem megbeszélni a problémáimat, mert mindenki jobban tudja, hogy mit hogyan kéne csinálnom, mindenki kritizál és okít, holott nincsenek tisztában a helyzetemmel. Azzal, hogy mennyire kemény karriert építeni, három gyereket egyedül nevelni. Elegem van a saját hisztimből is, olykor céltalannak érzem magamat, csak taposom a mókuskereket. Vágyom arra, hogy most én velem foglalkozzanak, hogy kikapcsolódjak, felszívjam magamat energiával!”
„Nagycsaládos vagyok, vállalkozó. Édesapa, én tartom fenn a családot. Széttép a felelősség, 10-12 órákat dolgozok naponta, nagyon fáradt vagyok. Szeretem a családomat, szeretem a gyerekemet, értük élek, viszont az, hogy hazamegyek egyik cirkuszból a másikba, kicsinál. Szeretnék nyugodt perceket, eljártam edzésekre és biciklizek is, de közben folyamatosan rosszul érzem magamat attól, hogy nem a családdal vagyok. Fel akarok lélegezni, az alkohol helyett más oldószerhez nyúlni. Most én akarom, hogy engem tartsanak fenn, mert érzem, hogy egyre mélyebbre kerülök.”
„Zolcsi 8 éves. Hallássérült, beszédfogyatékos. A kommunikációs zavara miatt frusztrált, viselkedészavarai vannak. Nincs egy közösség, ahol elfogadnák, folyamatos a kirekesztésünk, hiába jártunk viselkedésterápián, hiába igyekszünk megtenni sok mindent az önbizalma erősítése érdekében, egyre csak degradálja önmagát és persze az iskolában sem dicsérik a helytelen viselkedését. Valamelyik nap a suli kapujában rám kérdezett, hogy „Mi lenne, ha most én lennék az osztályban a legjobb gyerek?” – nem adatott meg számára ez a jóérzés. De szeretném, ha megtapasztalhatná, milyen is egy közösségen belül jónak lenni!”
„A testvérem látássérült. Húg vagyok. Amióta az eszemet tudom, mindig is ő kapott nagyobb figyelmet. Mindig ő volt a középpontban. Örökös lelkifurdalásom van, amikor azt gondolom, szeretném, ha velem is foglalkoznának. Illetve, hogy ha többet foglalkoznának. Lelkifurdalásom van, mert tudom, hogy őt kell segítsék, de közben én is itt vagyok. És olyan olykor, mintha nem is lennék. Szeretném, ha most én lennék a középpontban! Szeretném azt érezni, hogy körülöttem forog a világ!”
A fenti sorokat még sokáig lehetne folytatni. Most csupán kiragadtam egy-egy példát, gyermekét, testvérét, anyáét, apáét.
A hangzatos énidőn felüli magasabb, minőségi szint, a flow-élmény lehetőségének megtalálása, ami lehet spontán, illetve, amihez szükség lehet tervalapú, kreatív gondolkodásra. Ennek kialakítása sok esetben külső segítséget igényelhet. Ahogy Csíkszentmihályi Mihály leírja: a flow-élmény egy teljesen összpontosult, a motivációt a maximumig fokozó élmény, melynek során az ember képes teljesen egy dologra figyelni, és megfelelően átélni saját érzelmeit a legjobb teljesítmény, vagy tanulás végett. A flow-élmény egyik legbiztosabb jele, hogy ösztönösen, akár kitörő örömöt érzünk, miközben egy adott feladatot oldunk meg, de a flow-t úgy is le szokták írni, mint egy lebegést, amikor csak az adott feladatra fókuszálunk.
A „Most Én!” koncepció törekvése tehát, az énidő megteremtésének elősegítése mellett, egy magasabb, konstruktív szint elérése is.
Legyen szó egyéni, vagy csoportos (óvodai, iskolai, egyéb közösségi, vállalati, egyesületi stb.) igényfelismerésről, szórakoztatás, ismeretátadás esetén: Élménykapszulák – magánéleti elakadás esetén életvezetési tanácsadás, személyiségelemzés- fejlesztés: Life and Kids coaching; Megtanulni tanulni; OH-stresszoldás; Mesevilág foglalkozással igyekszem segítséget nyújtani a hozzám fordulóknak, szükség esetén online (videokonferencia) formában is.